Här kan du som privatperson eller företag ansöka om bygglov och andra byggärenden samt ansöka om strandskyddsdispens.
Du kan ansöka och anmäla följande ärenden,
- Ansöka om bygglov
- Ansöka om förhandsbesked
- Ansöka om marklov
- Ansöka om rivningslov eller göra en rivningsanmälan
- Anmäla attefallsåtgärd
- Anmäla installation eller ändring av eldstad och rökkanal
- Anmäla ändring av bärande konstruktion
- Anmäla ändring av ventialtion
- Anmäla installation eller väsentlig ändring av vattenförsörjning eller avlopp
- Ansöka om strandskyddsdispens
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om bygglov och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. Ditt ärende debiteras enligt taxan antagen i kommunfullmäktige.
Arkiv
Vi har ett bygglovsarkiv där det finns möjlighet att söka fram äldre handlingar på olika fastigheter. Om du vill ha en äldre handling som exempelvis ett beslut, ansökningsblankett, ritning eller teknisk beskrivning, kan du kontakta vår administration. Döp mejlet med din fastighetsbeteckning.
Uppgifter att ha till hands
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Mina ärenden längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska utföra din åtgärd.
Information om det du vill utföra
För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som fasadernas material och färgsättning, byggnadens mått och placering på fastigheten (tomten).
Vad händer när du har skickat in ärendet?
Ansökan eller anmälan tas emot av Kommunledningsförvaltningen och ärendet tilldelas en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende.